Itämeren aarteet -peli on verkkoversio suositusta Itämeri-kylä tapahtumasta, jota on järjestetty usean vuoden ajan Kotkan Meripäivien yhteydessä. Itämeren aarteet -pelin ensimmäinen versio julkaistaan Itämeri-päivänä 26.8 klo 12 ja se on pelattavissa syyskuun loppuun saakka. Pelissä liikutaan Kotkansaarella ja tutustutaan Itämeren aarteisiin pelikarttaan merkittyjen rastien avulla. Peli sopii kaikenikäisille Itämeren aarteiden vaalimisesta kiinnostuneille pelaajille. Pelin tavoitteena on lisätä pelaajan tietämystä Itämeren aarteista ja sen kautta herättää kiinnostus Itämeren suojelemiseen.
Yleiset ohjeet pelaamiseen
- Peli avautuu 26.8 klo 12 ja on käytössäsi lokakuun loppuun saakka.
- Tarvitset pelaamiseen älypuhelimen, jossa on nettiliittymä.
- Pelaaminen vaatii liikkumista Kotkansaarella. Muistathan huomioida muut tielläliikkujat!
- Testipeli tehtiin polkupyöräillen, jolloin matkaa tuli 9 km ja aikaa kului 1h 25 min.
- Rasteja on yhteensä 12. Itämeri-päivänä 26.8. klo 12-17 on avoinna yksi erikoisrasti.
- Voit kiertää rasteja haluamassasi järjestyksessä useamman eri päivän aikana.
- Rastilla tarvitaan hitunen malttia, jotta GPS-paikannus pysyy perässäsi.
- Jokainen rasti sisältää lyhyen alustuksen, jossa kerrotaan jostakin Itämeren aarteesta. Voit joko lukea tai kuunnella alustukset. Alustuksen jälkeen sinun tulee ratkaista rastin tehtävä.
- Peliä voi pelata osissa ja sen sisältöihin voi palata pelaamisen jälkeen.
- Osa rasteista sijoittuu maastoon, joka ei sovellu liikuntarajoitteisille.
- Saat pelatessasi pyynnön antaa palautetta. Mikäli jätät yhteystietosi, voit osallistua arvontaan, jonka palkintona on kolme pääsylippupakettia Kotka Maretariumiin.
- Peli ei sisällä ostoja, eikä se ole kaupallinen.
HUOM! Pelin äänitiedostejen kanssa on teknisiä ongelmia. Selvitämme asiaa! (26.8.)
Pelaaminen
- Lataa maksuton X-Routes mobiilisovellus puhelimeesi sovelluskaupasta (esim. App Store ja Google Play).
- Rekisteröidy pelaajaksi sähköpostiosoitetta ja pelinimeä käyttäen.
- Valitse Itämeren aarteet -peli ja nauti pelistä
Peli on Itämeri-kylän toimijoiden yhteinen ponnistus.
Ensimmäisen version suunnittelussa ovat olleet mukana Luontokoulu Haili, Kotkan kaupungin ympäristöpalvelut, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Metsähallituksen Luontopalvelut, Suomen Merimuseo, Kymen Vesi Oy, Kotka Maretarium Oy ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Kertojana toimii näyttelijä Thomas Pryke. Äänituotannosta on vastannut Tero Taxel.
Tekijöillä on oikeus tarvittaessa päivittää ja muuttaa pelin aukioloaikaa. Rekisteröityessään pelaaja antaa nimimerkin, jota hän käyttää pelatessaan. Nimimerkki ei saa olla loukkaava, lain tai hyvän tavan vastainen tai muutoin sopimaton. Pelaaja pelaa omalla vastuullaan ja vastaa pelaamiseen käyttämiensä omien laitteiden, yhteyksien ja ohjelmistojen hankkimisesta, toimintakunnosta ja asianmukaisesta suojaamisesta.