BRISK II

Pitkän aikavälin riskianalyysi öljy- ja HNS-saastumisesta meriliikenneonnettomuuksissa Itämeren merialueella.
  • 🡠
  • Hanke
  • Ajankohtaiset
  • Julkaisut

Itämeri on ainutlaatuinen ja herkkä meriympäristö, mutta myös erittäin tärkeä liikennereitti kaikille sitä ympäröiville maille. Samalla se on merkittävä kalastusteollisuudelle ja ainutlaatuinen voimavara matkailulle. Itämeren ainutlaatuisuutta ja haavoittuvuutta kuvastavat sen voimakas suolaisuusgradientti, asema IMO:n erityisen herkkänä merialueena (PSSA) sekä pitkä veden vaihtuvuusaika. Öljyn ja haitallisten aineiden (HNS) päästöt onnettomuustilanteissa voivat aiheuttaa merkittävää haittaa Itämeren herkälle ympäristölle ja sitä ympäröivien maiden taloudelle.

BRISK II pyrkii osaltaan edistämään EU:n katastrofivalmiustavoitteiden toteutumista kehittämällä ja validoimalla katastrofiriskien hallinnan (DRM) työkaluja sekä edistämällä tiedonvaihtoa. BRISK II noudattaa moniriskilähestymistapaa Sendain katastrofiriskien vähentämisen toimintasuunnitelman 2015–2030 periaatteiden mukaisesti.

Hankkeen päätavoitteet

1.Yhteistyö: Kaikki Itämeren maat osallistuvat hankkeeseen joko partnereina tai liitännäiskumppaneina (pl. Venäjän federaatio).

2. Katastrofien ehkäisyn, reagoinnin ja varautumisen parantaminen: Hankkeen päätavoitteet liittyvät kahteen EU:n katastrofivalmiustavoitteeseen: a) Ennakoiminen (riskinarvioinnin, ennakoinnin ja hallintasuunnitelmien parantaminen) ja b) Varautuminen (tehokkaiden ja kustannustehokkaiden yhteisvarautumismenetelmien tunnistaminen). Tämä saavutetaan päivittämällä ja validoimalla DRM-työkalua, joka kehitettiin aiemmissa BRISK- ja BE-AWARE I -hankkeissa. Kokemuksen ja suoraviivaisemman prosessin ansiosta BRISK II pyrkii ennustamaan pidemmälle tulevaisuuteen kuin edeltävät hankkeet.

3. Moniriskilähestymistavan noudattaminen: Hanke pyrkii analysoimaan sitä monimutkaista ja muuttuvaa syy-seurausjärjestelmää, jonka seurauksena tapahtuu niin ympäristölle kuin yhteiskunnalle haitallisia laivaonnettomuuksia. Käsiteltäviä riskejä ovat laivaonnettomuudet, niiden vaikutus meriympäristöön ja rannikkoalueille aiheutuvat vaarat. Tähän monimutkaiseen moniriskijärjestelmään kehitetään optimoitu ratkaisu, joka pohjautuu teknisten asiantuntijoiden (konsulttien ja tutkimuslaitosten) sekä operatiivisten päätöksentekoelinten (pelastusviranomaiset) väliseen monitieteiseen yhteistyöhön.

Hankkeen rahoitus ja kesto

Projektin rahoittaa Euroopan komission humanitaarisen avun ja pelastuspalvelun pääosasto. Kokonaisbudjetti on 1 087 397 €. Hanke on kaksivuotinen ja toteutetaan aikajaksolla 1.1.2025 – 31.12.2026.

Hankkeen partnerit

Itämeren suojelukomissio (HELCOM)
Tanskan puolustusministeriö 
Ruotsin rannikkovartiosto
Suomen rajavartiolaitos

Anna Kiiski Toiminnanjohtaja +358 40 7524 392

Toteutusaika

1.1.2025 - 31.12.2026