IMISS 2015 – International Maritime Incident and Near Miss Reporting Conference

25 August 2015
Maritime Centre Vellamo, Kotka, Finland

Thank you for your participation in the event!

The topic of the IMISS 2015 conference is Safety-II thinking, which means proactive safety management approache The essential features of proactive safety management are anticipation, preparedness, responsiveness and monitoring. The internationally recognized specialist professor Erik Hollnagel is invited to give keynote lecture which is titled “Bon Voyage – Sailing Safely from a Safety-II Perspective”. Leader of one of the research groups in the Kotka Maritime Research Center doctor Jakub Montewka from Aalto University and Finnish Geospatial Research Institute will speak about proactive safety management in marine traffic. Naval Architect and Marine Engineer Dimitrios Rakas from National Technical University of Athens give a presentation about human factor onboard vessels analyzed by using near miss cases.

Second part of the seminar is dedicated to show how theory is changed into practice. Pilotage Director Kari Kosonen from Finnpilot Pilotage Ltd will describe the case Finnpilot, where the state of the art and unique application is used to collect deviation information. The application is developed in co-operation with the Kotka Maritime Research Center and the Finnpilot Pilotage Ltd. The analyst Valtteri Lainefrom Finnish Transport Safety Agency will give presentation about utilization of safety information in the Finnish Transport Safety Agency which represents a practical approach for Safety II thinking

Researcher Olli-Pekka Brunila from Turku University will describe a study which is aimed to show what kind of environmental assessment and management systems and practices are used in the ports in the Baltic Sea region and how affect the ports’ competitiveness. Near miss cases in environmental management systems are also notified in order to prevent possible environmental hazards. The location of harbors nearby the cities increases the importance of the matter.

Loppuseminaari 25.8.2015 IMISS 2015 -seminaarin yhteydessä Maritime Safety -viikolla

Hankkeen loppuseminaari pidetään Kotkassa Merikeskus Vellamossa 25.8.2015 kansainvälisen IMISS 2015 -seminaarin yhteydessä. Samalla viikolla on Kotkassa sekä Helsingissä Maritime Safety week, joka sisältää useita aiheeseen liittyviä tapahtumia. Hankkeen lopputuloksia esittelee projektipäällikkö Olli-Pekka Brunila Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksesta esityksellä ”Ports’ environmental management in the Baltic Sea”.

Tervetuloa!

 

INTER loppuseminaari 2.12.2014

Research facilitator -toimintamallin kehittämistyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyn tavoitteena oli selvittää kymenlaaksolaisen tutkimuksen tukipalveluiden olemassa olevia resursseja, mahdollisia tarpeita sekä toteuttamisvaihtoehtoja.

Kysely toteutettiin ostopalveluna ja siihen osallistui edustajia kahdeksasta alueen TKI-toimintaa tekevästä organisaatiosta. Kyselytutkimuksen toteuttamisesta ja tuloksista on toimitettu erillinen selvitys, joka on lisätty loppuraportin liitteeksi (Kymenlaakson hankevalmistelun tukipalvelut, Loppuraportti, Oxford Research Oy). Kyselytutkimuksen tulokset esiteltiin Kymenlaakson toimijoille suunnatussa seminaarissa 2.12.2014, jossa pohjustettiin päätöstä yhteisen hankevalmistelun organisoimiseksi ja resursoimiseksi. Seminaari järjestettiin yhteistyössä KyGlo, Fifi ja Bridge-Moct
hankkeiden kanssa.

RescOP projekti esiteltiin Brysselissä

RescOP projektin tuloksia esiteltiin EU Open Days 2014 tapahtumassa 7.10.2014 järjestetyssä ENPI CBC -ohjelman työpajassa Brysselissä. Hankkeen tutkija Floris Goerlandt (Aalto yliopisto) kertoi hankkeen tuloksista ja hyvistä yhteistyökäytännöistä, jotka ovat ensiarvoisen tärkeitä rajat ylittävässä työssä.

Suomesta löytyi tieteelle tuntematon kotilo

Alle puolen sentin pituiset, sirot ja läpikuultavakuoriset pikkukotilot Haminan edustan merialueelta ovat kuluneen vuoden aikana herättäneet ihmetystä ja kansainvälistäkin kiinnostusta. Kyseessä on aiemmin havaitsematon laji, joka on todennäköisesti kulkeutunut meille muualta. Uusi kotilo lienee siis vieraslaji, joka on siirtynyt alueelle mahdollisesti meriliikenteen mukana. Kotilot löytyivät EU-ENPI –rahoitteisen suomalais-venäläisen TOPCONS-hankkeen kenttätutkimuksissa sekä Metsähallituksen Luontopalveluiden sukeltajien ottamista kovien pohjien näytteistä että tutkimusalus Muikulta otetuista näytteistä. Kotiloita havaittiin muutaman metrin syvyydeltä aina 10 metrin syvyyteen asti. TOPCONS-hankkeen työ täydentää osaltaan laajempaa Suomessa tehtävää vedenalaisen meriluonnon biologisen monimuotoisuuden kartoitustyötä (VELMU-ohjelma).

Lajille ei kuitenkaan ole löytynyt geneettisten tutkimusten eikä kansainvälisten merikotiloasiantuntijoiden morfologisten tarkastelujen jälkeenkään vastaavuutta minkään tunnetun lajin kanssa. Nyt löydetty kotilolaji on siis mahdollisesti myös tieteelle uusi. Kotilo kuuluu heimoon nimeltä Murchisonellidae, jota tavataan kaikkialla maailman valtamerillä. Muutamaa lähilajia tavataan Euroopastakin. Lähimmät yksittäiset havainnot kyseiseen heimoon kuuluvista lajeista ovat eteläiseltä Itämereltä Tanskan salmien alueelta. Kotilon alkuperä on vielä epäselvä, mutta saattaa olla, että se on murtovesiympäristöstä kotoisin, sillä sen esiintymisalueella Haminan edustalla suolapitoisuus on vain noin neljä promillea. Kotiloita ei ole toistaiseksi löytynyt vastaavista elinympäristöistä lännempää Suomenlahdelta tai muualta rannikoltamme. Haminan edustalla havaittiin useita kymmeniä kotiloita ja tiheydet yltävät jopa 500 yksilöön neliömetrillä.

Uuden kotilon lajinkuvaus on tekeillä Tukholman luonnonhistoriallisessa museossa, mutta se vienee vielä jonkin aikaa. Kotilon määrittämiseen on osallistunut asiantuntijoita myös Japanista, Uudesta-Seelannista, Chilestä, Venäjältä ja Ukrainasta, joista löytyy kyseisen kotiloryhmän asiantuntemusta.

Kuva: Katriina Könönen/Metsähallitus

Baltic Sea Oil Spill Conference 20-21.11.2013

Baltic Sea Oil Spill Conference 20-21.11.2013

Vellamo, Kotka

Moderattori: Mikael Panelius, TallinkSilja

Englanninkielisen konferenssin ohjelma:

11:45 Registration

11:55 Lunch

12:30 Welcome: Tommi Arola, Finnish Transport Agency

12:45 Oil spill prevention and cooperation along the Baltic Sea: Hermanni Backer, HELCOM

13:15 OILRISK: Riikka Venesjärvi, Helsinki University

13:45 Forecasting of oil transportation and insight in ship’s crew: Olli-Pekka Brunila, University of Turku

14:15 Coffee break

14:45 Can illegal actions cause oil spills?: Mirva Salokorpi, Kymenlaakso University of Applied Sciences

15:05 Contributors to a grounding accident – What does evidence tell: Arsham Mazaheri, Aalto University

15:35 Assessing the consequences of collision and grounding accidents: Kristjan Tabri, Tallinn University of Technology

15:45 Smart Response Web – enabling dynamic situation awareness: Robert Aps, University of Tartu

16:15 Estimating length of oiled coastline after a spill: Kim Dahlbo, Finnish Environment Institute

16:30 The HELCOM oil drift forecast system Seatrack Web: Anette Jönsson, SMHI

17:00 A metamodel for evaluating measures to minimize oil spill risks: Annukka Lehikoinen, University of Helsinki

17.20 A risk governance framework to improve maritime safety: Päivi Haapasaari, University of Helsinki

18:00 Conclusion

19:00 Dinner at Fransmanni, Keskuskatu 21 (at own expense)

Thursday 21 November 2013

9:30 Oil spill risk management in the Baltic Sea: Agoshkov, Institute of Numerical Mathematics, Moscow

9:45 Optimum ship routes – a risk theory based solution: Agoshkov, Institute of Numerical Mathematics, Moscow

10:00 The Baltic Sea circulation and assessment of marine pollution: Zalesny, Institute of Numerical Mathematics, Moscow

10:15 Baltic cooperation for oil spills: Jonas Pålsson, Baltic Maritime Science Park

10:35 Oil Spill Recovery in Ice: Esa Ritari, Aker Arctic

10:55 Coffee

11:15 Baltic cooperation for authorities: Ojars Gerke, Latvian Coast Guard

11:45 Concluding remarks: Pentti Kujala, Aalto University

12:00 End of the conference

CAFE Euroopan Meripäivillä